Hoe verkoop ik mijn huis wel?

Een veelbesproken onderwerp en wellicht de vraag die u ook bezig houdt; hoe verkoop ik mijn huis wel? Voor ik hierop in ga wil ik u eerst meenemen naar de vraag; hoe verkoop ik mijn huis niet? Het lijkt misschien onlogisch om hierbij stil te staan, maar een deel van de oplossing ligt hierin verscholen. Een aantal zaken kan men simpelweg omdraaien. We hebben de laatste tijd veel ervaring opgedaan hoe we NIET een huis verkopen. En daar komen dagelijks ervaringsdeskundigen bij. Denk aan alle eigenaren die hun woning langer dan 6 maanden te koop hebben staan. Zij weten (voor een deel) en u wellicht ook, waarom een woning niet wordt verkocht. Dit zijn naar mijn inzicht de volgende 3 oorzaken:

1. Een onjuiste prijsstelling. Dit kan te hoog, maar ook te laag zijn. Dit is absoluut reden nummer 1, waarom een woning wel of niet wordt verkocht. De prijzen zijn sinds de crisis met 15% tot 20% gedaald. En de trend is nog altijd dalend. Wanneer de bodem wordt bereikt weet niemand. Er zijn uiteenlopende voorspellingen, maar daar heb je als verkoper weinig aan. Wat geld is de prijs van dit moment en de verwachte ontwikkeling voor de komende 6 maanden. Zoek vergelijkbare huizen die recentelijk zijn verkocht. De prijzen liegen er niet om. Ga je met de prijs net iets boven de huidige marktprijs zitten, dan loop je continu achter de feiten aan. Tegen de tijd dat je de prijs bijstelt naar beneden is de marktwaarde alweer verder gezakt. De trend is immers nog steeds dalend. Het is daarom belangrijk om in-een-keer goed te zitten en bovenop de prijsontwikkeling te zitten om snel bij te kunnen sturen, wanneer dat nodig is. Afwachten leidt alleen maar tot een teleurstellend resultaat.

2. De doelgroep niet kennen. Veel woningen spreken de juiste doelgroep niet aan en zitten daardoor in een verkeerde prijsrange op Funda of de boodschap is niet op de doelgroep ingesteld. Ga bij uzelf na waarom u destijds uw woning heeft gekocht. Wat waren voor u de redenen die u overtuigde en een goed gevoel gaven. Zijn deze redenen nog steeds actueel en welke doelgroep past hierbij. Onder welke doelgroep viel u zelf destijds bij de aankoop van uw huis. Ga ook na welk budget u toen te besteden had. Heeft de doelgroep het zelfde budget of is dit veranderd. Schrijf de argumenten op en spiegel deze aan de beoogde doelgroep. De relevante argumenten moeten duidelijk naar voren komen in de presentatie / advertentie van uw woning.

3. Onzichtbaar voor potentiële kopers. Wanneer de prijsstelling en de doelgroep een kloppend verhaal vormen is het zaak de boodschap over te brengen bij deze doelgroep. Funda is een belangrijk middel hiervoor, maar in sommige gevallen niet het enige middel. Het maakt nogal uit of jouw doelgroep senioren zijn of starters. Starters zijn goed te bereiken via Social Media, terwijl senioren meer afkomen op advertenties in kranten. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen, waarbij de advertentie onzichtbaar is voor de doelgroep.

Er zijn ongetwijfeld meer redenen te bedenken waarom een huis niet verkocht wordt. Dit kan ook sterk van het individuele geval afhangen. Soms spelen er problemen die niet oplosbaar zijn. In dergelijke gevallen moet het met iets ander gecompenseerd worden. Zoals Johan Kruif zegt, “elk nadeel heeft z’n voordeel”. Deze voordelen moeten dan ook benadrukt worden, zonder de nadelen weg te moffelen, want dat voelt een potentiële koper wel.

Oké, hoe verkoop ik mijn huis dan wel? Het antwoord hierop ligt verscholen in de 3 punten. Het meest belangrijke is eerlijk tegen uzelf zijn en kritisch naar uw eigen huis te kijken vanuit de ogen van een potentiële klant. Durf u dan eerlijk te zijn en de juiste conclusies te trekken?